Με την πάταξη της γραφειοκρατίας η ανάπτυξη θα πάει στο 2,4 %

Η Γραφειοκρατία Τροχοπέδη στην Ανάπτυξη

Η Γραφειοκρατία στην Ελλάδα ζει και βασιλεύει από ίδρυσης της. Έχουν υπάρξει σειρά δεσμεύσεων πολιτικών, τα τελευταία χρόνια μετά την μεταπολίτευση για την μείωση της, ωστόσο ακόμα είμαστε στην ώρα μηδέν. Οι λόγοι προφανείς, πάταξη της γραφειοκρατίας αυτομάτως σημαίνει μείωση του δημοσίου, άρα απώλεια ψηφοφόρων και πάταξη του πελατειακού κράτους διαπλοκής.
Αυτό δεν το θέλει το πολιτικό κατεστημένο της χώρας, συντηρεί χιλιάδες θέσεις εργασίας στο δημόσιο για να παράγουν αναχρονικστικές, αντιαναπτυξιακές και τεχνολογικά απαξιωμένες υπηρεσίες, σκόπιμα και στοχευμένα όπως ανέφερα, για να διατηρεί αυτό το υδροκέφαλο γραφειοκρατικό τέρας προς εκμετάλλευση κομματικών ωφελειών και πολιτικών σκοπιμοτήτων.
Όλοι μιλούν για ανάπτυξη και επιχειρηματική εξωστρέφεια, αλλά καμία κυβέρνηση μέχρι σήμερα κατ’ ουσίαν δεν έχει κάνει το αυτονόητον και απλό, την μείωση της γραφειοκρατίας.
Είναι δυνατόν σήμερα που ζούμε στην εποχή του internet και της ψηφιακής τεχνολογίας να μην μπορεί ένας ενδιαφερόμενος επενδυτής να στήσει μια μικρή έστω επιχείρηση μόνο σε μία μέρα. Ποιος επενδυτής δεν θα αποθαρρυνθεί όταν για να υποβάλλει το αίτημα του στις αρμόδιες αρχές για αδειοδότηση και λειτουργία θα χρειασθεί πάνω από έξι μήνες και σε πολλές περιπτώσεις μπορεί να φτάσει και τα δύο χρόνια, μπλέκοντας στα γρανάζια της γραφειοκρατίας και ίσως και να μην τα καταφέρει και ποτέ.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα που θα αναφέρω είναι η αδειοδότηση μιας μικρής επιχείρησης υγειονομικού ενδιαφέροντος. Απαιτούνται μια σειρά δικαιολογητικών, εγγράφων, πολεοδομικών σχεδίων κλπ που μόνο να τα συλλέξεις από τις αντίστοιχες υπηρεσίες μπορεί να πάρει και μέχρι ένα μήνα, στην συνέχεια υποβολή μελετών, πολεοδομικές αδειοδοτήσεις, άδειες χρήσης γης, πιστοποιητικά πυρασφάλειας κλπ θα απαιτηθεί στην καλύτερη περίπτωση τρεις με τέσσερις μήνες.
Τι πιο απλό θα ήταν η υποβολή μιας ηλεκτρονικής αίτησης με όλα τα στοιχεία του ενδιαφερομένου ,συνοδευόμενη από μια τεχνική έκθεση ενός μηχανικού για τον έλεγχο της νομιμότητας χρήσης γης, των σχεδίων, των περιβαλλοντικών όρων, των απαιτήσεων πυροπροστασίας, των απαιτήσεων ηλεκτρομηχανολικών συστημάτων, κλπ που θα έφερε αποκλειστικά και μόνο την ευθύνη ο μηχανικός για την εφαρμογή όλων αυτών, με βάση την σχετική κείμενη νομοθεσία και εν συνεχεία να προέβαινε στην ηλεκτρονική υπαγωγή τους με την ταυτόχρονη έκδοση της άδειας, κατι αντίστοιχο που γίνεται σήμερα με τα ενεργειακά πιστοποιητικά.
Όσον αφορά τα περιβόητα ΕΣΠΑ, εκεί είναι όλο το μεγαλείο της γραφειοκρατίας. Αποτελεί γενική παραδοχή ότι η πολυπλοκότητα του συστήματος υλοποίησης των Επιχειρησιακών Προγραμμάτων του ΕΣΠΑ, σε συνδυασμό με τη γραφειοκρατική και συγκεντρωτική εφαρμογή του έχει οδηγήσει, από την έναρξή του το 2007 μέχρι σήμερα, σε σοβαρές δυσλειτουργίες και καθυστερήσεις στην υλοποίηση των στόχων του και στην απορρόφηση των σχετικών κονδυλίων από τα διαρθρωτικά ταμεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Σε μια περίοδο οικονομικής ύφεσης, όπως η σημερινή, όπου η εισροή κοινοτικών διαρθρωτικών πόρων αποτελεί το βασικό ίσως «μέσο» για την ενδυνάμωση της αναπτυξιακής προοπτικής της χώρας, την παραγωγική ανασυγκρότηση της ελληνικής οικονομίας και την όσο το δυνατόν μεγαλύτερη άμβλυνση των κοινωνικών επιπτώσεων της οικονομικής κρίσης, καθίσταται επιτακτική η ανάληψη πρωτοβουλιών από την Πολιτεία για την απλοποίηση των εφαρμοζόμενων διαδικασιών και τη μεγιστοποίηση της αποτελεσματικότητας στην εφαρμογή των Επιχειρησιακών Προγραμμάτων του Σύμφωνου Εταιρικής Σχέσης (ΣΕΣ) 2015-2020, αξιοποιώντας την εμπειρία και τα αποτελέσματα της προγραμματικής περιόδου 2007-2013.
Ειδικά για τους Δήμους, η συνθήκη αυτή φαντάζει απολύτως αναγκαία, ιδιαίτερα αν λάβει κανείς υπόψη του: α) τη διοικητική γραφειοκρατία και τις δυσλειτουργίες του συστήματος διαχείρισης και ελέγχου των επιχειρησιακών προγραμμάτων του ΕΣΠΑ κατά την προγραμματική περίοδο 2007-2013 και β) το ότι το ΣΕΣ πρόκειται να αποτελέσει τη βασική χρηματοδοτική πηγή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης για έργα και επενδύσεις την επταετία 2014-2020, με δεδομένες τις ελάχιστες κρατικές/δημόσιες επιχορηγήσεις που δίνονται πλέον προς τους Δήμους για επενδυτικές δραστηριότητες.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα γραφειοκρατικής «ασφυξίας» που βίωσε πολύ έντονα η πρωτοβάθμια τοπική αυτοδιοίκηση κατά την προηγούμενη δημοτική περίοδο (2011-2014) ήταν η διοικητική διαδικασία που κάθε Δήμος ήταν υποχρεωμένος να ακολουθήσει προκειμένου να εντάξει και να υλοποιήσει έργα και δράσεις μέσω του ΕΣΠΑ.
Η διαδικασία αυτή περιλάμβανε κατ’ ελάχιστον, 34 διοικητικά στάδια/βήματα (ΠΙΝΑΚΑΣ 1), γεγονός που στην καλύτερη των περιπτώσεων συνεπάγεται ένα διοικητικό χρόνο 12-18 μηνών την ίδια στιγμή που ο συμβατικός χρόνος υλοποίησης ενός έργου μπορεί να μην υπερβαίνει τους 6 μήνες. Και όλα αυτά με την προϋπόθεση ότι υπάρχουν ώριμες μελέτες, ότι δεν απαιτούνται ειδικές εγκρίσεις / αδειοδοτήσεις για τις οποίες μπορεί να χρειαστούν μήνες για να ληφθούν (όπως π.χ. από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο – ΚΑΣ) και ότι δεν θα υπάρχουν δικαστικές εμπλοκές με τις απαλλοτριώσεις ενός έργου ή ενστάσεις όσον αφορά τη διαγωνιστική διαδικασία αυτού.
Η παραπάνω διαδικασία, όπως ήταν φυσικό, δημιούργησε πολλά προβλήματα – ιδιαίτερα στους μικρούς Δήμους της χώρας οι οποίοι δεν διαθέτουν ούτε το απαιτούμενο επιστημονικό προσωπικό αλλά ούτε και την αναγκαία διαχειριστική επάρκεια για την αποτελεσματική και αποδοτική διοίκηση και διαχείριση των χρηματοδοτούμενων, μέσω ΕΣΠΑ, έργων.
Συνοψίζοντας τα παραπάνω γίνεται σαφές ότι δεν υπάρχει καμία πολιτική βούληση για ανάπτυξη μέσα από την πάταξη της γραφειοκρατίας.
* Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου ανάπτυξης της προηγούμενης διακυβέρνησης το κόστος της γραφειοκρατίας και των διοικητικών εμποδίων ανέρχεται στα 6,8% του ΑΕΠ- το υψηλότερο στην Ευρώπη όταν ο κοινοτικός μέσος όρος υπολογίζεται σε 3,5%- και σε αριθμούς φτάνει τα 14 δις ευρώ, ενώ οι επιχειρήσεις υπολογίζεται ότι αναγκάζονται ετησίως να ξοδεύουν γύρω στα 2 δις ευρώ για την άρση γραφειοκρατικών εμποδίων, των οποίων η εξάλειψη κατά 25% ως το 2025 προορίζεται να συντελέσει στην αύξηση του ΑΕΠ κατά 2,4%
Facebook Comments